image

 

 

…a talented, sensitive player…(The New York Times)

…lyriek en allure in het Amsterdamse Concertgebouw…(de Volkskrant)

…in jeder Hinsicht phenomenal…(Frankfurter Rundschau)

…a magnificient performance…(Moscow News)

…hij speelt niet op zijn instrument, hij is zijn instrument…muziek als het leven zelf.. (Brabants Dagblad)

… superbe et extraordinaire… (Pierre Boulez)

Biografie       

Michel Marang studeerde filosofie aan de Universiteit van Amsterdam en klarinet bij Walter Boeykens aan het Brabants Conservatorium, waar hij in 1987 cum laude afstudeerde. Daarna specialiseerde hij zich verder bij Hans Deinzer (Duitsland), Roger Heaton (Engeland) en Susan Stephens (USA).

Naast bezigheden in klassieke muziek en wereldmuziek (klezmer), specialiseerde hij zich in eigentijdse muziek, en werkte samen met een groot aantal componisten, onder wie Messiaen, Feldman, Denisov en Stockhausen. Met de laatste studeerde hij diens ''Harlekin" in, een uur durend solostuk voor dansende en mimende klarinettist. Voor Michel Marang werden meer dan honderd composities geschreven. 

Hij was lid, gast en/of solist bij alle belangrijke nieuwe muziek ensembles in Nederland, alsmede bij Musikfabrik in Keulen, Contrechamps in Geneve, Aleph in Parijs en Studio New Music in Moskou.

Als solist trad hij op in vrijwel alle landen van Europa, in Amerika, Rusland, Oekraine, Mexico, India, China, Centraal Azië en het Midden-Oosten.

Behalve als uitvoerend musicus is Marang actief als componist van Nederlandstalige muziek en theatermuziek, onder andere voor toneelgroep de Appel (Sobol's "Spinoza'') en ''Nicky somewhere else'' dat zeer succesvol was op Broadway. Hij gaf workshops op een groot aantal instellingen, waaronder de conservatoria van Moskou, Beijing en Parijs. 

Michel werkt ook als fotograaf, gespecialiseerd in portretten en foto sequenties. Hij exposeert momenteel in New York, Naarden en Moskou. Muziek en fotografie komen samen in het project “Shifting Images”.